CatalinCornea.ro

Un blog de bun simț

Turcia este una dintre ţările cel mai puţin afectate de criza care a început la sfârşitul anului 2008. Produsul Intern Brut al statului turc a crescut cu 10,2% în prima jumătate a anului 2010, marcând cea mai dinamică evoluţie din Europa. În acest context, Turcia continuă să uimească Europa prin politica ambițioasă a investițiilor publice: un nou canal de navigaţie care va lega Marea Neagră de Marea Marmara (o alternativă la Strâmtoarea Bosfor), calea ferată subterană Marmaray (care va face legătura între Europa şi Asia pe sub Canalul Bosfor) și mai nou construcția de avioane.

Zilele trecute autorităţile turce au declarat că vor să înfiinţeze un operator aerian regional, care să-şi producă singur avioanele de pasageri pentru cursele de linie. Așadar, Turcia se apucă de construit avioane! Construcția de avioane pentru pasageri este o industrie exclusivistă, dominată de doi coloși: Boeing şi Airbus.

Foarte interesant este că o altă mare țară din regiunea Mării Negre începea construcția de avioane de pasageri încă în urmă cu 30 de ani… Avionul se numea ROMBAC 1-11 și după cum deja cred că v-ați dat seama era construit în România.

Primul avion a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982, fiind primul avion de pasageri cu reacție construit în România.

Înainte de 1989, Fabrica de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 aparate de acest tip (plus două neterminate). ROMBAC 1-11 era la acel moment, singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS, proiectul ROMBAC prevăzând a fi construite un număr total de 80 de avioane.

Care credeți ca a fost viitorul avionului comercial românesc?

Este limpede, nu-i așa?

Proiectul a fost abandonat, așa cum România a fost abandonată prăduitorilor care au administrat-o în perioada post comunistă (sau neo-comunistă)…

Dacă România nu a putut să își fructifice experiența și să continue construcția de avioane comerciale, probabil că o va face Turcia!

Succes!



  1. adrian Said,

    Turcii sunt foarte dibaci si stau si cu coloana dreapta. Nu prea le calca nimeni pe coada. Bravo lor!
    Acum, cu avioanele nu ma pricep insa senzatia mea este ca rateul Rombac este acelasi cu cel al Oltcitului. Erau depasite inca de la lansare, consumurile mari neputand fi neglijate. Parca si nivelul de zgomot era o problema.
    As fi curios sa stiu si eu care este planul de marketing al turcilor in ce priveste avioanele. Pe ce s-o baza? Ce strategie or avea si care le-ar fi piata?

  2. Catalin Cornea Said,

    Da, sunt dibaci turcii…
    Rateul nu cred este in legatura cu problema de zgomot si nici cu cea de consum. Acelea erau probleme reale dar care se puteau optimiza. Trebuiau practic optimizate dimensiunile, izolatiile etc cu tipul de motoare folosite (nu sunt specialist si nu intru in detalii)… Noi avem traditie in constructia de avioane militare, incepusem si comerciale atunci cand piata si forma de organizare statala permitea o asemenea interventie a statului si aveam sansa sa fim jucator pe aceasta piata… macar pentru avioane comerciale de dimensiuni medii… acum sunt multe fabricute cu cativa angajati in Romania care produc avioane comerciale foarte mici… deci la nivel mic se poate incepe chiar si azi o afacere in domeniul asta. Cred ca aveam sansa sa avem succes, dar ne-a lipsit.. ce stim cu totii…

    Oltcitul a fost o masina bunicica si nici ARO nu au fost rau… pentru momentul lansarii initiale. Daca se investea in noi modele adaptate pietii puteau supravietui ambele branduri. Problema lor, dar mai ales a ARO a fost furtul/praduiala/politrucii… Dacia a scapat ca prin urechile acului… macar pentru o vreme…

    Da, acum este greu sa intri pe piata asta dar inteleg ca turcii au deja de ceva vreme cateva sute de oameni care se specializeaza la Boeing si ar putea incepe productia de avioane sub licenta sau printr-un parteneriat cu Boeing… Ramane de vazut daca vor avea succes.
    Ideea care m-a ”suparat” pe mine este ca vezi turcii in anul 2011 ca se gandesc la asemenea initiativa iar noi…

Go To Top