CatalinCornea.ro

Un blog de bun simț

Vladimir Ilyich Lenin (1870 - 1924), Russian revolutionary, making a speech in Moscow.  Original Publication: People Disc - HG0194   (Photo by Keystone/Getty Images)

Vladimir Ilyich Lenin (1870 – 1924), Russian revolutionary, making a speech in Moscow. Original Publication: People Disc – HG0194 (Photo by Keystone/Getty Images)

Cu toții știm că discursul public bun de zăpăcit electoratul se concentrează mai mereu pe ideea de reformă. De la redenumirea unor instituții (vă mai amintiți schimbarea ridicolă din „Ministerul Administrației și Internelor” în „Ministerul Internelor și Reformei Administrative”?), la denumirea unor platforme politice sau discursuri găunoase, ingredientul victorios al unui mesaj politicianist nu trebuie să evite cuvântul „reformă”.

Toți s-au născut reformatori, toți cei care ajung prin combinațiile politice specifice să decidă ceva în administrația publică, să fie măcar „șef de țeavă” (cum zicea primul om în stat) cred despre ei că știu, ei știu apriori, ei știu ce e mai bine pentru o instituție înainte să vină în ea, ei știu ce e mai bine pentru țară. Toți sunt mari reformatori, deși de la primul om în stat până mai jos, sunt mulți care încurcă concepte simple de drept administrativ sau management public.

Să ne ferim de reformatori!

Multe ministere din România își schimbă ministrul mai devreme de doi ani. Fiecare ministru vine și face o nouă reformă. Avem reforme pe bandă rulantă!

Fiecare ministru și oamenii de sub el cred că sunt mari reformatori. Într-o anumită măsură este de înțeles ca fiecare să creadă despre el însuși că este minunat. Însă societatea trebuie să reacționeze și să spună că nu ne trebuie „minunați”, nu ne trebuie neapărat un nou Cuza sau un nou Spiru Haret pentru a avea o administrație publică mai bună!

Ne trebuie oameni corecți și coerenți care să ajute instituția unde sunt puși să funcționeze mai bine, nu să dea totul peste cap sub pretextul reformei. Excesul de reformatori dăunează grav administrației publice!

Nu se poate imagina într-un stat de drept o descentralizare masivă a competențelor într-un termen scurt.

Nu se poate imagina într-un stat de drept o descentralizare masivă a competențelor într-un termen scurt pentru că nu respectă aşteptările legitime ale cetăţenilor. Cetățenii au dreptul la previzibilitatea funcționării instituțiilor. Statul nu poate fi reorganizat radical într-un timp foarte scurt pentru că asta ar încălca aşteptările legitime ale cetățenilor. Oamenii nu se pot culca azi într-un stat și să se trezezescă mâine într-un stat radical schimbat.

Decizia nr. 1/10.01.2014 a Curții Constituționale a României asupra obiecţiei de neconstituţionalitate a Legii privind stabilirea unor măsuri de descentralizare a unor competenţe exercitate de unele ministere şi organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi a unor măsuri de reformă privind administraţia publică invocă jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene care a recunoscut în mod implicit necesitatea respectării aşteptărilor legitime ale cetăţenilor cărora li se adresează o reglementare legală.

Modificările fundamentale din administrația publică țin de sfârșitul secolului al 19-lea, începutul secolului al 20-lea și, ca exemplu de evitat, „reformele” comuniste de la jumătatea secolului al 20-lea. Modificările radicale ale administrației publice sunt incompatibile cu statul de drept al secolului al 21-lea. Cuza și Spiru Haret sunt istorie și nu se mai întorc. Nici nu ar mai putea în statul de drept al sec al 21-lea să facă reformele pe care le-au făcut.

Toți cei care susțin în mod frecvent că ei vor face reforme radicale în administrația publică sunt ori mincinoși, ori periculoși. Administrația publică într-un stat de drept are nevoie de reglaje fine, de corectarea unor erori de funcționare, de îmbunătățirea raporturilor cu cetățenii, nu de reformatori. România are nevoie de oameni coerenți care știu bine, teoretic și practic ce înseamnă administrația publică. România nu are nevoie de „reformatori” care să „bulverseze” total sistemul administrativ.

Să ne ferim de reformatori!

 

Articolul îl puteți găsi și pe www.Condei.ro



  1. Nu Mai Conteaza Said,

    Plebea de sus face politică, poporul de jos sărăceşte şi se stinge din zi în zi de mulţimea greutăţilor ce are de purtat pe umerii lui, de greul acestui aparat reprezentativ şi administrativ care nu se potriveşte deloc cu trebuinţele lui simple şi care formează numai mii de pretexte pentru înfiinţare de posturi şi paraposturi, de primari, notari şi paranotari, toţi aceştia platiţi cu bani peşin din munca lui, pe care trebuie să şi-o vânză pe zeci de ani înainte pentru a susţine netrebnicia statului român. Cea mai superficială socoteală din lume ar dovedi, îndestul, că puterea productivă a naţiei româneşti n-a crescut, n-a putut să crească în raport cu groaza de cheltuieli pe care le-au impus formele de civilizaţie străină, introduse cu grămada în ţara noastră… Clasele productive au dat îndărăt; proprietarii mari şi ţăranii au sărăcit; industria de casă şi meşteşugurile s-au stins cu desăvârşire – iar clasele improductive, oamenii ce încurcă două buchi pe hârtie şi aspiră a deveni deputaţi şi miniştri, advocaţii, s-au înmulţit cu asupră de măsură, dau tonul, conduc opinia publică.
    Am admis legi străine în toată puterea cuvântului, care substituie, pretutindenea şi pururea, în locul noţiunilor naţie, ţară, român, noţiunea om, pe aceea de cetăţean al universului… Am creat o atmosferă publică pentru plante exotice, de care planta autohtonă moare… Azi avem cele mai înaintate instituţii liberale: control, suveranitatea poporului, consilii judeţene şi comunale. Stăm mai bine pentru aceasta? Nu, de zece ori mai rău, căci instituţiile noi nu se potriveau cu starea noastră de cultură, cu suma puterilor muncitoare de care dispunem, cu calitatea muncii noastre, încât trebuie să le sleim pe acestea pentru a întreţine aparatul costisitor al statului modern.
    Legile demagogiei sunt factice, traduse de pe texte străine, supte din deget, pe când ele ar trebui să fie, dacă nu codificarea datinei juridice, cel puţin dictate şi născute din necesităţi reale, imperios cerute de spiritul de echitate al poporului; nu reforme introduse în mod clandestin, necerute de nimenea sau vulgarizate ca o marfă nouă sau ca un nou spectacol. Cum s-a ajuns la acest import necondiţionat? Spiritul public nu e copt… Această copilărie a spiritului nostru public se arată de la începutul dezvoltării noastre moderne, din zilele în care cei dintâi tineri, rău sau deloc preparaţi, s-au întors din Paris, unde, uimiţi de efectele strălucite ale unei vieţi istorice de o mie şi mai bine de ani şi uitând că pădurea cea urieşească de averi, ştiinţă şi industrie au un trecut foarte lung în urma-i, au socotit a introduce aceeaşi stare la noi, introducând formulele scrise ale vieţii publice de acolo. Deci îi învinuiţi de superficialitate… E o zicală veche că, de-ai sta să numeri foile din placintă, nu mai ajungi s-o mănânci. Drept că e aşa, dar cu toate acestea acele foi există. Şi dacă n-ar exista n-ar fi placintă. Asemănarea e cam vulgară, dar are meritul de a fi potrivită. Condiţiile plăcintei noastre constituţionale, a libertăţilor publice, de care radicalii se bucură atâta, sunt economice; temelia liberalismului adevărat este o clasa de mijloc care produce ceva, care, puind mâna pe o bucata de piatră, îi dă o valoare înzecită şi însutită de cum o avea, care face din marmură statua, din in pânzatură fină, din fier maşine, din lână postavuri.
    De când lumea nu s-a văzut ca un popor să stea politiceşte sus şi economiceşte jos; amândouă ordinele de lucruri stau într-o legătură strânsă; civilizaţia economică e muma celei politice… Cestiunea economică la noi nu e numai o cestiune a mişcării bunurilor; ea e mai adâncă, e socială şi morală. Fără muncă şi fără capitalizarea ei, adică fără economie, nu există libertate. Celui care n-are nimic şi nu ştie să se apuce de nici un meşteşug dă-i toate libertăţile posibile, tot rob e, robul nevoilor lui, robul celui dintâi care ţine o bucată de pâine în mână. Nu există alt izvor de avuţie decât sau munca, fie actuală, fie capitalizată, sau sustragerea, furtul. Când vedem milionari făcând avere fără muncă şi fără capital nu mai e îndoială că ceea ce au ei, a pierdut cineva.
    Mita e-n stare să pătrunză orişiunde în ţara aceasta; pentru mită capetele cele mai de sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei generaţii… Oameni care au comis crime grave se plimbă pe strade, ocupă funcţiuni înalte, în loc de a-şi petrece viaţa la puşcărie… Funcţiunile publice sunt, adesea, în mâinile unor oameni stricaţi, loviţi de sentinţe judecătoreşti. Acei ce compun grosul acestei armate de flibustieri politici sunt bugetofagii, gheşeftarii de toată mâna, care, în schimbul foloaselor lor individuale, dau conducătorilor lor o supunere mai mult decât oarbă. Elemente economice nesănătoase, jucători la bursă şi întreprinzători şarlatani, se urcă, cu repejune, în clasele superioare ale societăţii omeneşti…
    Justiţia, subordonată politicii, a devenit o ficţiune. Spre exemplu: un om e implicat într-o mare afacere pe cât se poate de scandaloasă, care se denunţă. Acest om este menţinut în funcţie, dirijază însuşi cercetările făcute contra sa; partidul ţine morţiş a-l reabilita, alegându-l în Senat. Partidele, la noi, nu sunt partide de principii, ci de interese personale care calcă făgăduielile făcute naţiei în ajunul alegerilor şi trec, totuşi, drept reprezentanţi ai voinţei legale şi sincere a ţării… Cauza acestei organizări stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de idei, organizare egală cu aceea a partidei ilustre Mafia şi Camorra, care miroase de departe a puşcărie. Daţi-mi un indiciu din care să se poate vedea că tot sistemul administrativ este direcţionat împotriva populaţiei, nu în sprijinul ei. Oare nu e caracteristic pentru tratamentul de care se bucură populaţiile noastre din partea administraţiei şi a fiscului când constatăm că, în acelaşi timp în care zeci de mii de străini imigrează în fiece an, românii, din contră, părăsesc ţara lor, ca şoarecii o corabie care arde, şi că emigrează? La noi mizeria e produsă, în mod artificial, prin introducerea unei organizaţii şi a unor legi străine, nepotrivite cu stadiul de dezvoltare economică a ţării, organizaţie care costă prea scump şi
    nu produce nimic.

    Uzurpatori, demagogi, capete deşarte, leneşi care trăiesc din sudoarea poporului, fără a o compensa prin nimic, ciocoi boieroşi şi fudui, mult mai înfumuraţi decât coborâtorii din neamurile cele mai vechi ale ţării. De acolo pizma cumplită pe care o nutresc aceste nulităţi pentru orice scânteie de merit adevărat şi goana înverşunată asupra elementelor intelectuale sănătoase ale ţării, pentru ca, în momentul în care s-ar desmetici din beţia lor de cuvinte, s-ar mântui cu domnia demagogilor.
    Viaţa noastră modernă pare a se apropia de povârnişul fatal, pe care istoricii latini îl presupun, fără cuvânt, a fi existat înaintea constituirii statelor, adecă acea stare de vecinică vrajbă, însemnată cu vorbele bellum ominium contra omnes, răsboiul tuturor contra tuturor. Dar, precum în roiul de albine sau în muşinoiul de furnici nu există legi scrise şi facultăţi de drept, deşi toate fiinţele, câte compun un roiu, trăesc într’o rânduială stabilită prin instincte înăscute, tot astfel omul primitiv trăeşte din cele dintâi momente în societate, iar când începe a-şi da seamă şi a căuta să explice modul de convieţuire şi de conlucrare, se nasc religiile, care stabilesc adevăruri morale, sub forme adevărat că dogmatice sau mitologice, religii care sunt totodată şicodice. Astfel, s’ar putea spune că întreaga luptă între taberele opuse, numite una liberală – care ajunge la comunism, alta conservatoare – care poate ajunge într’adevăr la osifiearea statului, e pe de o parte lupta pentru drepturi, pe de alta lupta pentru datorii. Conservatismul luptă pentru datorii. Pentru el, împlinirea datoriilor către semenii săi, solidaritatea de bună voie sau impusă prin legi a cetăţenilor unui stat, o organizare strictă, în care individul e numai mijloc pentru întreţinerea şi înflorirea colectivităţii, cruţarea economică a tuturor claselor, pe care le priveşte ca organe vii ale societăţii, cu un cuvânt organizarea naturală, înţeleasă de toţi, moştenită adesea prin tradiţie, prin obiceiul pământului, recunoscută de toţi fără legi scrise chiar, iată starea de lucruri la care aspiră conservatismul extrem. Dar şi ceastă direcţie are primejdiile ei. Vecinica tutelă, exercitată asupra claselor de jos, le dă într’adevăr pânea de toate zilele, dar le lipseşte de energie individuală, le face indolente. Pe de altă parte sistemul libertăţii, totodată al individualismului, cuprinde primejdii şi mai mari. El preface viaţa într’o luptă de exploatare reciprocă, care poate ajunge la disoluţiunea completă a statului. Şi într’acolo tind ideile comuniste internaţionale de azi.
    În condiţiile în care existenţa statului e asigurată prin cârma puternică şi prevăzătoare a tot ce poate produce naţia mai viguros, mai onest şi mai intelligent. Suntem însă, din contra, avizaţi de-a aştepta siguranţa acestei existenţe de la pomana împrejurărilor externe, care să postuleze fiinţa statului român ca pe un fel de necesitate internaţională. Acea necesitate internaţională n-are nevoie de-a ţine seama de sentimentele noastre intime, ci numai de existenţa unui petec de pământ cvasineutru lângă Dunăre. Ce credeţi că ne aşteaptă în următorii ani? Vom avea de-acum înainte dominaţia banului internaţional, impusă de străini; libertatea de muncă şi tranzacţiuni; teoria de luptă pe picior în aparenţă egal, în realitate inegal. Şi, în această luptă învinge cel pentru care orice mijloc de câştig e bun. Urmare ei, capitalul, care ar trebui să fie şi să rămână ceea ce este prin natura lui, adică un rezultat al muncii şi, totodată, un instrument al ei, e, adesea, ca posesiune individuală, rezultatul unor uneltiri vinovate, a exploatării publicului prin întreprinderi hazardate şi fără trăinicie, a jocului de bursă, a minciunii.
    Peste tot credinţele vechi mor, un materialism brutal le ia locul, cultura secolului, mână-n mână cu sărăcia claselor lucrătoare, ameninţă toată clădirea măreaţă a civilizaţiei creştine. Shakespeare cedează în faţa bufoneriilor şi dramelor de incest şi adulteriu, cancanul alungă pe Beethoven, ideile mari asfinţesc, zeii mor.

  2. iohannis Said,

    Si Iohannis e de acord. El zice ca sistemul de educaţie românesc suferă de o boală larg răspândită în Europa, respectiv ”reformita”.
    http://www.mediafax.ro/politic/iohannis-sistemul-de-educatie-romanesc-sufera-de-reformita-e-nevoie-de-un-plan-pe-o-suta-de-ani-13160296

  3. Cuza Said,

    Se poate observa minciuna fina, probabil din cauza studiilor politice
    Dupa 25 de ani de “libertate” pot observa ca politicienii nu sint oameni; ma abtin sa ne numim romani

    Sa ne ferim de politicieni(e putin spus)

  4. Liliana Said,

    Oare de ce au trebuit sa treaca 25 de ani ca sa va dati seama de toate astea ? Si macar acu, baga cineva la cap ???

Go To Top